EU peníze školám

EU dotace

Naše distanční výuka je pestrá

V letošním školním roce strávily děti v lavicích zatím velmi málo času. Výuka se vzhledem k epidemiologické situaci přesunula do jejich domovů, k počítačům.Vzdělávání na dálku má svá úskalí. Výzvou je nejen pro učitele, kteří se snaží být průvodci dítěte při osvojování učiva, motivovat je a prostřednictvím nejrozmanitějších aplikací podporovat jejich aktivitu a tvořivost, ale také pro rodiče, kteří jsou pro své děti velkou oporou, a zejména pro děti samotné. Ty přebírají za své vzdělávání daleko větší odpovědnost. Musí být samostatnější a naučit se efektivně si zorganizovat čas. Přesto se, až na výjimky, daří našim žákům vyrovnávat se s touto náročnou situací velmi dobře. Dovolte, abychom se s Vámi podělili o ukázky jejich prací.

  • Učíme se hravě

Co je to personifikace, přirovnání či metafora? Jak napsat líčení? To je slohové učivo žáků 7. třídy. A jak se s ním žáci vyrovnali? Přečtěte si malou ukázku na téma ,,Zima“ a posuďte sami. Autorem je chlapec ze 7. C.

Zima

Konečně zase padá sníh! Jdu se podívat ven, na tu bílou sněhovou peřinu. Z oblohy padají sněhové vločky a tiše si sedají na zem. Z blízka vypadají jako ledové krystalky. Stromy se oblékají do bílých kabátů a keře už se klaní k zemi. Ze střechy visí průhledné ledové kornouty – rampouchy. Při procházce po sněhu slyším zvláštní křupání. Začnu hned stavět sněhuláka, než sníh zase roztaje.

Hotovo! Ruce mám zmrzlé od studeného sněhu, a tak spěchám domů. Již od dveří cítím vůni horkého čaje, který mi maminka připravila pro zahřátí. Sedím, piji čaj a koukám z okna, jak se na mě sněhulák směje.

  • V únoru si žáci připomněli svátek sv. Valentýna.
 
  • A jak získat lásku či přátelství?

Žáci 8. B v rámci procvičování učiva slohu vymysleli několik zajímavých receptů na čarovné lektvary.

Lektvar lásky (Popis pracovního postupu 8. B)

K přípravě budeme potřebovat: 3 pírka z hrdličky, špetku sušené dobromysli, okvětní lístky z 5 růží, 10 ml lidské krve, kořen mandragory, 200 ml vody z lesní studánky a 1 ks ženšenu.

Nejprve vhodíme do kotlíku 3 pírka z hrdličky, smíchané s ženšenem rozdrceným v hmoždíři. Přilijeme 10 ml lidské krve, 200 ml vody z lesní studánky, pořádně promícháme a necháme 8 minut probublávat na mírném plameni. Kořen mandragory, utržený za úplňku, nakrájíme na tenké plátky, které krátce spolu se špetkou sušené dobromysli osmahneme na pánvi. Tuto směs přidáme do kotlíku a vše spolu ještě chvíli povaříme. Odstavíme z ohně, přidáme okvětní lístky z pěti růží a necháme pomalu vychladnout. Nakonec lektvar přecedíme a přelijeme do sklenice z tmavého skla.

Podáváme deset kapek třikrát denně osobě, o kterou stojíme. 

 

Lektvar přátelství 

Pro přípravu lektvaru budeme potřebovat tyto ingredience:

šest kapek lásky, 1 lžíci laskavosti, dvě kapky obětavosti, kapku porozumění, čajovou lžičku důvěry, 3 kapky povzbuzení, dvě kapky bláznivosti, 10 ml podpory, polévkovou lžíci empatie, půl hrníčku tolerance a dochucovadla dle chuti, např. špetku dobré nálady a smyslu pro humor.

Připravíme si velký hrnec s vodou a na mírném ohni zahříváme tak dlouho, dokud nezačne voda vařit. Mezitím si v malé misce smícháme lásku s empatií a necháme 5 - 10 minut odstát. Bláznivost s důvěrou utřeme do pěny a postupně přidáváme laskavost a porozumění.

Vzniklou hmotu dáme na 15 minut odpočinout do lednice a následně smícháme se směsí lásky a empatie. Zbylé přísady vložíme do vařící vody a hrnec odstavíme. Nakonec vše smícháme a dochutíme dobrou náladou a smyslem pro humor. Vzniklý elixír má výbornou chuť a v kombinaci s ohleduplností, upřímností a slušným chováním i zaručený účinek.

 

  • Kouzla a čáry patří zejména k pohádkám. Přečtěte si s námi pohádku o škole a učení, jejíž autorkou je žákyně 7. C.

Pohádka o pekelné škole

Byl jednou jeden kluk, a ten se jmenoval Honza. Byl to fajn kluk. Měl hodně kamarádů, ale měl i jednu špatnou vlastnost. Moc zlobil. Neposlouchal rodiče, ale ani paní učitelku ve škole. Chodil do základní školy v malém městečku, kde se všichni znali. Škola byla sice malá, ale říkalo se o ní, že je kouzelná. Děti tomu však nevěřily!

Bylo úterý, a to měly děti v rozvrhu i hodinu zeměpisu. A ten Honza neměl rád. Paní učitelka, která ho zeměpis učila, se na Honzu často zlobila, protože Honza v hodině vyrušoval, nedával pozor, nenosil domácí úkoly, zkrátka zlobil. Paní učitelka mu řekla: "Honzo, pokud se nebudeš učit, propadneš do pekla!!!"Honza se tomu jen smál a dál si neplnil svoje povinnosti.

Jednoho dne ho paní učitelka vyvolala k tabuli, ale Honza opět nic neuměl. Bác!!! Ozvala se taková rána, že děti až nadskočily. Ale kde je Honza? Kam zmizel?

Honza se rozhlíží kolem sebe a nevěří svým očím! Opravdu je v pekle? Ono existuje? Nechtěl tomu vůbec věřit a začínal se bát. Najednou si uvědomil, že ho někdo pozoruje.  Stojí tam divný kluk, dívá se na něj a povídá: "Ty jsi tu nový?? Pojď, zavedu tě k ostatním.“ A zavedl Honzu do nové třídy. Zazvonilo a vešel učitel. Ale jaký to byl učitel!!! Byl celý chlupatý, špinavý, měl rohy, kopyto a ocas. Byl to čert.

A ten povídá: "Zlobivé děti, jestli se chcete dostat zpět do normálního života, musíte se naučit zvládat i předmět, který nemáte rádi. Jelikož jsme ve třídě, kde se učí zeměpis, tak všichni budou mít zeměpis !!! " Honza se naučil a dostal se z pekla ven. Uvědomil si, že to nebylo ani tak těžké.

Od té doby byl Honza jako vyměněný. V hodinách poslouchal, nevyrušoval a nakonec zjistil, že je to zajímavý a zábavný předmět.

A tak to nakonec všechno dobře dopadlo.

 

  • A u kouzel ještě zůstaneme. Tentokrát čarovali žáci 7. A s barvami a nití. Podívejte se na jejich ,,ledové květy“.
 
  • Jak již bylo výše uvedeno, děti tráví převážnou část dne doma. V Aj se zamýšleli nad tím, jak by měl vypadat jejich vysněný pokoj.
 
  • Žáci 4.A a 4.B se už těší na prázdniny a doufají, že se bude moci opět brzy cestovat. Podívejme se, které země by jednou rádi navštívili. Téma zpracovali v projektu Countries.
 
  • Zatím však musíme ještě vydržet  a dodržovat všechna opatření, aby se náš život opět vrátil k normálu. Žáci 7.C v hodinách Aj vzájemně sdíleli, jak se jim v těchto dnech žije.
 
  •  Děti z 6.A nám zase prozradily, co rády dělají ve svém volném čase.
  
 

(Omluvte prosím případné drobné chyby v anglicky psaných projektech. Žáci je s vyučujícími opravovali ústně při prezentaci prací.)

 

  • Volný čas nám mohou zpříjemnit chvíle s našimi domácími mazlíčky. Někteří z šesťáků si je v českém jazyce vybrali jako objekt popisu.
 
  
  • K českému jazyku patří také učivo pravopisu. Podívejte se, jak procvičovali žáci 7.C.

Trojská válka (Staré řecké báje a pověsti)

1. Doplň slova dle významu (můžeš využít nápovědy;ta ti však pomůže pouze v případě,že umíš číst s porozuměním), doplň i/y, rozhodni se mezi předponami s-/z-

2. Nakresli k textu ilustraci nebo vyrob a nafoť trojského koně

Trojskému králi se narodil syn, který měl podle věštby přinést městu zkázu. Proto bylo dítě odneseno do lesa, kde ho vychovávala medvědice a později pastýř, který ho tam našel. Dal mu jméno Paris. Když se z chlapce stal urostlý muž, objevily se před ním tři bohyně, které mu slibovaly   pozici vládce, vojevůdce, nebo lásku ženy, když rozhodne jejich spor. Paris se rozhodl pro lásku jablko, které mělo ukázat jeho rozhodnutí, daroval Afroditě, bohyni lásky. Afrodita doprovodila Parida k Heleně, krásné manželce krále Meneláa. Helena s Paridem odplula do Tróje, a tak se rozpoutala trojská válka, která trvala deset let. Soupeři byli tak vyrovnaní, že o vítězství mohla rozhodnout jedině lest, kterou Řekové použili. Předstírali ústup, ale skryli se nedaleko za skalami a velké hrdiny ukryli do dřevěného koně, kterého zanechali před hradbami Tróje. Trójané pak v radosti vítězství vtáhli koně za hradby, protože ho považovali za dar na usmířenou. Po velkých oslavách vítězství ulehli ke spánku, který znamenal zkázu Tróje. Řekové vtrhli do města a vše spálili. Ale ani vítězům válka nepřinesla štěstí. Přišli o deset let života se svými blízkými a místo setkání se starými rodiči nacházeli mnohdy jen jejich hroby.

Nápověda: medvědice, pastýř, Heleně, ústup, jablko, bohyně, vladaře, vojevůdce, lásku

 

  • A máme tady březen.

 

  • 8. března slavíme MDŽ. Žáci 7.C tvořili pro své maminky ab abičky autorské básně.

Poděkování mamince 

Milá moje maminko, 
všem kolem sebe děláš radost. 
P
ečuješ o nás, máš o nás starost. 
Vždycky jsi naší oporou, 
díky moc za tu lásku tvou. 

 

Přání od srdce

Slavit budem svátek žen,
přeji ti, maminko, to nejlepší jen!
Kytičku ti vtisknu z lásky natrhanou,
ty jsi pro mne sluníčkem, nejkrásnější mámou.
Ke kytičce ještě vroucí přání:
,,Milá mámo, buď tu stále s námi !“
Věnuji ti úsměv a dám pusinku…,
potichu šeptám: Mám ráda svou maminku. 

 

  • U básní ještě zůstaneme. Tentokrát měli žáci ve výchově k občanství tvořit báseň z několika zadaných slov.
Zadaná slova: růže, slunce, modrá, ptáček, mráček, touha   
Ukázka práce (Autorkou je žákyně 7.C) 

Nedokončená... 

Když vidíš modré nebe padat,
blíží se druhý svět. 
Ty touhou začneš zpívat,
v tom světě
není žádný jed.

Pak jak ptáček vzlétneš,
k slunci se blížíš.
Pak dolů k světu shlédneš,
a do vesmíru míříš.   

Přistaneš na plátku růže,
vody napiješ se. 
A najednou ...

 
  • Je konec března a všichni se již těšíme, až propukne opravdové jaro. Čtvrťáci se rozhodli, že se ho pokusí přivolat tvořením jarních a velikonočních dekorací.
 
 

Myslím, že není třeba nikoho přesvědčovat, že máme opravdu šikovné a nadané žáky. A když občas něco drhne? Někteří žáci navštěvují konzultace ve škole a žákům, kteří mají specifické potřeby, se věnuje speciální pedagog.

  • Závěrem se potěšte pracemi dětí ze ŠD. Ty vznikly v době, kdy prvňáčci a druháci mohli školu navštěvovat prezenčně.